6 Mar 2023

Analisa saham berdasarkan Teknikal.

 Asas kepada analisa Teknikal adalah pergerakan harga dan jumlah dagangan atau volume masa lampau dan ianya diplotkan dalam bentuk graf atau chart mengikut masa samada minit, jam, hari, minggu dan tahun. Untuk harga ia merujuk harga buka, harga tutup, harga tertinggi dan harga terendah, untuk jumlah dagangan ia merujuk kepada jumlah jualan dan belian. Dengan itu pelbagai indikator dibuat untuk meramal pergerakan harga masa hadapan untuk tujuan pelaburan yang menguntungkan.

Analisa teknikal lebih kepada statistik yang dikumpulkan daripada aktiviti dagangan, seperti pergerakan harga dan jumlah dagangan atau volume. Tidak seperti analisa fundamental, yang cuba menilai berdasarkan prestasi sebenar syarikat seperti hasil perniagaan, pendapatan dan status kewangan.

Beberapa indikator teknikal umum yang digunakan dalam analisa saham teknikal antara lain:

  1.     Moving average (MA)
  2.     Relative Strength Index (RSI)
  3.     Stochastic Oscillator
  4.     Bollinger Bands
  5.     MACD (Moving Average Convergence Divergence)

Selain indikator teknikal, analisis saham teknikal juga merujuk kepada pola chart yang terbentuk (Chart pattern), seperti pola Ascending Triangle, pola Head and Shoulder, dan pola Double Bottom atau Double Top dan sebagainya.

Pola-pola ini digunakan untuk meramal kemungkinan arah pergerakan harga saham di masa depan. Namun, analisis teknikal tidak dapat meramal faktor-faktor fundamental yang dapat mempengaruhi harga saham, seperti perubahan regulasi, kebijakan pemerintah, dan peristiwa geopolitik.

Oleh karena itu, sebaiknya analisa teknikal harus digabungkan dengan analisa fundamental untuk memdapat gambaran yang lebih jelas dan tepat tentang pergerakan sesuatu saham.

Selamat Mencuba. Terima Kasih.

Sham Saham.

No comments: